TITANIC

Osudový okamžik pro loď i 1490 pasažérů a členů posádky jsme s Ládíkem připomněli obrázkem na černém pozadí namalovaném akrylovou barvou... (2019)

 

R.M.S. Titanic (RMS je zkratka Royal Mail Ship, tedy Poštovní loď Jejího Veličenstva) byl zaoceánský parník třídy Olympic, patřící společnosti White Star Line. Ve své době šlo o největší osobní parník světa. Byl určen pro převoz cestujících a pošty mezi Evropou a Severná Amerikou. Na této trase měl konkurovat podobným parníkům společnosti Cunard Line - Mauretanii a Lusiatanii. Ve své době šlo o největší osobní parník světa. Kapacita lodi dovolovala převážet 2 453 až 2 603 cestujících a omezený počet kočárů nebo automobilů. O provoz lodě a o pohodlí cestujících se staralo 885 až 899 členů posádky.

Titanic však ztroskotal již během své první plavby.

14. dubna 1912 v 23:40 se parník srazil s ledovcem. Po necelých třech hodinách, nad ránem 15. dubna v 02:20, klesl ke dnu. Zahynulo kolem 1 500 cestujících a členů posádky. Příčinou srážky byla vysoká rychlost, nedostatečně jižně vychýlený kurz daný kpt. Smithem, nevhodné světelné podmínky a absence pátracího světla v důsledku jeho zákazu pro britské civilní lodě. Příčinou vysokého počtu obětí byla zejména špatná organizace záchranných prací a nedostatek záchranných člunů v kombinaci s moderním ale stále nedostatečným stavem technologie záchranných člunů.

(https://cs.wikipedia.org/wiki/Titanic)

 

Výše uvedené skutečnosti jsou notoricky známé. Stránky https:nasregion.cz přinášejí "28 zajímavostí o potopení Titanicu".

Převzali jsme je komplet:

Titanic do ledovce narazil ve 23 hodin 40 minut. Dvě a půl hodiny po Titanicu nezbylo ani památky

Ještě ten samý den, kdy Titanic narazil do ledovce, bylo v plánu velké cvičení se záchrannými čluny. Těžko říci, proč toto cvičení kapitán lodi Smith zrušil.

Od okamžiku, kdy hlídka spatřila ledovec a nahlásila to, uběhlo do nárazu jen 37 vteřin. Během chvilky stihl ještě první důstojník Mudroch zavelet ke stočení kormidla a k plnému zpětnému chodu. To ale nestačilo

Pokud by byl příkaz na změnu kurzu vydán o 30 sekund dříve, kolizi se mohlo zabránit.

Ledovec, který se stal zkázou Titanicu, plul skoro 2 tisíce let.

Na palubě Titanicu byly noviny, které se jmenovaly Atlantic Daily Bulletin, tiskly se každý den přímo na palubě a cestujícím přinášely zprávy, inzeráty, informace z burzy a podobně.

První film o Titanicu byl natočen jen 29 dní po jeho potopení a hrála v něm herečka, která toto neštěstí přežila.

Film Titanic s Kate Winslet a Leonardem DiCapriem v hlavních rolích stál více než samotná loď Titanic.Kate Winslet vyjádřila svou nelibost vůči ústřední písničce filmu Titanic „My Heart Will Go On“. Dokonce se nechala slyšet, že je jí na zvracení vždy, když písničku slyší.

Na lodi bylo málo záchranných člunů. Ani ty, které na něm byly, nebyly řádně využity. V prvním záchranném člunu byla kapacita pro 65 lidí, přesto jich ve člunu bylo pouze 24. Jeden ze člunů o kapacitě pro 40 lidí zachránil pouze 12 lidí.

Všichni na lodi museli používat společné koupelny, pouze dva pokoje v první třídě měli vlastní koupelnu. Ve třetí třídě mělo ale na 700 lidí dohromady společně pouze dvě vany.

Nejdražší pokoje by dnes stály cca 2 miliony korun.

Když se Titanic potápěl, vysílal nouzové signály. Nejblíž ale nebyl v té době parník Carpathia, jehož posádka posléze přeživší vylovila. V okolí byla ještě bližší loď Californian. Její radista ale zrovna spal a posádka nepovažovala za nutné ho vzbudit, i když světlo od nouzových světlic viděli.

V den, kdy se Titanic potopil, už byli všichni po večeři. Měli například jehněčí s mátovou omáčkou, ústřice, paštiku z Foie Gras, pečeného krocana s brusinkovou omáčkou, švestkový puding a pečené hovězí, vařené brambory a kukuřici.

Z devíti psů na palubě byli zachráněni jen dva.

I když měl Titanic čtyři komíny, tak ten čtvrtý byl jen atrapou, aby loď vypadala víc majestátně.

Titanic se celým názvem jmenoval R.M.S. Titanic, tedy Royal Mail Ship (Královská poštovní loď). Na palubě bylo 3423 pytlů s poštou. Asi sedm milionů dopisů a pohledů.

Na místě bylo objeveno bezprostředně po události 306 těl, ale 116 z nich bylo natolik poškozeno, že nebylo možné je odvézt na pevninu.

Pro oběti se ještě vypravily později další lodě a celkem jich bylo nalezeno dalších 333.

Trvalo to 73 let, než se vrak lodi našel.

Jediný Japonec, který neštěstí přežil, byl vyhoštěn a označen za zbabělce, za to, že neumřel s ostatními.

I při 4 zaplavených komorách by se Titanic nepotopil. Tu noc se jich však zaplavilo více než 6.

13 novomanželů na Titanicu slavilo své líbánky.

Titanic je jediným zaoceánským parníkem, který kdy byl potopen po srážce s ledovcem.

Milton Hershey, zakladatel čokolády Hershey’s, zrušil svoji rezervaci na poslední chvíli kvůli obchodním záležitostem.

Hlavní pekař se prý tak opil, že v mrazivém oceánu vydržel 2 hodiny, než byl zachráněn.

Muzikanti nepřestávali hrát, i když se Titanic potápěl.

Titanic byl tak obrovský, že zaměstnával 176 mužů jen pro přikládání uhlí.

Žádný z 30 strojníků nepřežil.Zůstali na svých pozicích až do konce, aby udrželi loď v chodu co nejdéle a ostatní tak mohli Titanic opustit.

 


Titanic (https://nasregion.cz)


Technická data

Titanic byl 269,1 metrů dlouhý a 28,25 metrů široký. Hrubá tonáž představovala 46 328 BRT (131 190 m3) a  výtlak 52 310 tun při maximálním ponoru 10,54 m. Výška paluby od čáry ponoru byla 18 m. Tyto hodnoty vypovídají o tom, že Titanic byl větší než jeho předchůdce Olympic a ve své době byl největším námořním plavidlem. Trup byl z bezpečnostních důvodů rozdělen na 16 záplavových komor a dno lodi bylo zdvojeno. Tato konstrukce měla Titanicu zajistit nejvyšší bezpečnost a přispěla k představě, že je nepotopitelný.

Pro pohon lodních šroubů, pomocných agregátů a dodávku energie bylo instalováno celkem 29 parních kotlů. Kouř z kotlů byl odváděn do tří 19 metrů vysokých komínů s přirozeným tahem. Pomocí ventilátorů se vháněl vzduch pod rošty topenišť. Kromě tří hlavních komínů byl instalován i jeden falešný komín na zádi sloužící jako hlavní vývod ventilace a komín kuchyně. Loď pak se čtyřmi komíny vypadala větší a důstojnější. V kotlích se vyvíjela pára pro 2 čtyřválcové sdružené parní stroje s třístupňovou postupnou expanzí, každý o výkonu 15 000 hp (11 MW) s možností reverzace chodu, a jednu nízkotlakou turbínu o výkonu 16 000 hp (12 MW) bez možnosti reverzace.  Registrovaný výkon byl 50 000 hp (37 MW), ale sdružený výkon všech soustrojí byl odhadován až na 55 000 hp (41 MW). Loď měla tři lodní šrouby, prostřední o hmotnosti 22 tun se čtyřmi listy, krajní o hmotnosti 38 tun se třemi listy. Maximální rychlost lodi byla odhadována na 24 uzlů (44 km/h), tou však Titanic nikdy neplul.

 

Ládík akrylovou barvou připravil prsty docela zajímavé pozadí, a protože jsme právě dávali dohromady stránku o Titaniku, namaloval na něj tatínek vznášející se "bludný Titanic" (2019)

 

Obal stavebnice modelu R.M.S. Titanic v měřítku 1:700 od firmy Airfix (https://www.airfix.com)

 



Přeskočit na obsah

  • ÚVOD
  • KOLESOVÝ PARNÍK VYŠEHRAD
  • BITEVNÍ LOĎ BISMARCK
  • KŘIŽNÍK AURORA
  • TORPÉDOBOREC ZUMWALT
  • PEQUOD vs. MOBY DICK
  • ZAOCEÁNSKÁ LOĎ NORMANDIE
  • ARALSKÉ JEZERO
  • KOLESOVÝ PARNÍK VLTAVA
  • ADMIRÁL KUZNĚCOV
  • LOĎ LABE
  • LEDOBOREC KRASIN
  • TITANIC
  • BITEVNÍ LOĎ VIRIBUS UNITIS
  • USS HORNET
  • HLÍDKOVÁ LOĎ PRESIDENT MASARYK
  • DOSLOV - LODĚ NA MÁCHOVĚ JEZEŘE
  • PŘÍLOHA
  • PODĚKOVÁNÍ