LOĎ LABE, DŘÍVE PARNÍ, DNES MOTOROVÁ

Kachní rodina hledí na loď Labe, manévrující před Mostem Legií. (2018)


V roce 1938 objednala Pražská paroplavební společnost v Ústecké loděnici stavbu dvou menších kolesových parníků. Loděnice si vyžádala zálohu, avšak ještě před okupací pohraničí PPS zakázku zrušila a nechala přesunout již zaplacený materiál do loděnice Praga. V roce 1940 byl dokončen parník Vltava a hned v příštím roce započala stavba parníku Labe. Stavba se však vlekla, aby loď nemohla být využita pro válečné účely nacistů. Parník byl dokončen dlouho po skončení druhé světové války v roce 1948. Československá plavba labská jej převzala na jaře 1949, ovšem pro množství závad byl zařazen do provozu až 14. července 1949. Parník byl provozován v Praze.

V letech 1976 - 1977 byl na zadní, původně otevřené palubě zřízen krytý salon. Až do roku 1986, kdy byl odstaven pro technickou závadu na kotli, byl kotel parníku vytápěn uhlím – jednalo se o poslední uhelný parník provozovaný na Vltavě. Od té doby byl odstaven u smíchovského břehu až do 17. srpna 1997, kdy se potopil.

V roce 1998 byl vytažen a přepraven do Mindenu, kde byl opraven, vybaven novým jednoplamencovým kotlem a od roku 2001 brázdí pod jménem Wappen von Minden vody Vezery (Německo – Dolní Sasko, viz mapka).

Kolesový parník Labe, nyní Wappen von Minden Labe je bočnokolesový parník. Jeho délka je 54 m, šířka trupu 5,1 m, šířka přes kolesnice 9,3 m. Boční výška trupu dosahuje 2,3 m, ponor prázdné lodě 63 cm, plné 72 cm. Výtlak činí 134 t. Původní kotel měl tlak 15 bar a výhřevnou plochu 60 m². K pohonu slouží dvouválcový ležatý sdružený parní stroj o výkonu 150 HP (112,5 kW) při 48 ot/min.

 

 

Renovovaný parník Labe, nyní pod jménem Wappen von Minden, vozí turisty po řece Vezeře v Německu


Reka Vezera (Veser) na mapě Spolkové země Dolní Sasko

 

Na Vltavě v Praze však lze i dnes potkat velkou motorovou loď s názvem Labe.

Motorová loď Labe opustila dok poprvé v roce 1981 během následujících let prošla několika opravami. Velké rekonstrukce a modernizace se dočkala začátkem roku 2014. Má prostorný hlavní salon a bar ve špičce lodi. Loď je uvnitř v létě klimatizovaná a v zimě naopak vyhřívaná. Vnitřní prostor je plně ozvučený, na lodi najdou cestující lodní bar a možnost drobného občerstvení.(https://www.paroplavba.cz)

 

Motorová loď Labe (https://www.paroplavba.cz)


Přeskočit na obsah

  • ÚVOD
  • KOLESOVÝ PARNÍK VYŠEHRAD
  • BITEVNÍ LOĎ BISMARCK
  • KŘIŽNÍK AURORA
  • TORPÉDOBOREC ZUMWALT
  • PEQUOD vs. MOBY DICK
  • ZAOCEÁNSKÁ LOĎ NORMANDIE
  • ARALSKÉ JEZERO
  • KOLESOVÝ PARNÍK VLTAVA
  • ADMIRÁL KUZNĚCOV
  • LOĎ LABE
  • LEDOBOREC KRASIN
  • TITANIC
  • BITEVNÍ LOĎ VIRIBUS UNITIS
  • USS HORNET
  • HLÍDKOVÁ LOĎ PRESIDENT MASARYK
  • DOSLOV - LODĚ NA MÁCHOVĚ JEZEŘE
  • PŘÍLOHA
  • PODĚKOVÁNÍ