KOLESOVÝ PARNÍK VYŠEHRAD

Vodu a oblohu jsme s Ládíkem vytvořili prsty metalickými akrylovými barvami. Siluetu Vyšehradské skály s Bazilikou svatého Petra a Pavla domaloval táta. (Jaro 2018)

 

Parník Vyšehrad byl postaven byl jako loď, určená pro osobní přepravu v meziválečném období, která paroplavbě přálo. Vyrobila jej roku 1938 Ústecká loděnice a dřevoprůmysl, spol. s r. o., hlavním konstruktérem byl ředitel loděnice Ing. Josef Huss, strojní zařízení dodala akciová společnost ČKD Praha. Loď byla jedním ze čtyř velkých parníků, které si nechala PPS nově postavit v rámci modernizace flotily ve 30. letech 20. století.

Pokřtěn byl 1. května 1938 u příležitosti dvacátého výročí založení republiky pod jménem Antonín Švehla podle prvorepublikového několikanásobného ministerského předsedy. Poté loď vystřídala názvy Karlstein, po válce T. G. Masaryk a od roku 1952 Děvín. Loď Vyšehrad (toto jméno obdržela v r. 1992) je nejstarším kolesovým parníkem u nás. Je to největší parník na Vltavě, ale je také posledním ze dvou historických kolesových parníků u nás vůbec.

Vyšehrad je využíván zejména jako restaurační parník, který pluje na okružních plavbách po Praze, ale i mimo ni. Lze jím plout například do pražské zoo, na celodenní výlet do Mělníka či si vybrat plavbu na Slapy. Parník lze také pronajmout pro soukromou plavbu a uspořádat na něm firemní akci, konferenci, svatbu či soukromou oslavu.

Loď je dlouhá 62 metrů a široká 10,5 metru. Pohání ji původní parní stroj o výkonu 165 kW, již se ovšem netopí uhlím, ale lehkým topným olejem. Původně se na parník vešlo kolem tisíce cestujících, dnes se na něm kvůli bezpečnostním pravidlům může plavit pouze 400 osob, z toho je 199 krytých míst k sezení.

Parník prošel 4 rekonstrukcemi a zejména ta poslední, kompletní, v roce 2018 mu navrátila původní ráz. Při některých plavbách si lze prohlédnout strojovnu parního stroje. Roku 2013 byl parník Vyšehrad prohlášen kulturní památkou. Hlavní salon je klimatizovaný, loď má i dolní salonek a otevřenou slunnou palubu, na palubě najdete restauraci, kavárnu, vinárnu a bar. Na velké otevřené palubě je možné grilovat…

(podle https://www.paroplavba.cz/parnik-vysehrad,
https://ct24.ceskatelevize.cz, https://cs.wikipedia.org)


Pod jménem T.G.Masaryk se po Vltavě plavil Vyšehrad od konce druhé světové války až do roku 1952. (https://www.paroplavba.cz/parnik-vysehrad)


Parník Vyšehrad dnes (https://www.paroplavba.cz/parnik-vysehrad)


Přeskočit na obsah

  • ÚVOD
  • KOLESOVÝ PARNÍK VYŠEHRAD
  • BITEVNÍ LOĎ BISMARCK
  • KŘIŽNÍK AURORA
  • TORPÉDOBOREC ZUMWALT
  • PEQUOD vs. MOBY DICK
  • ZAOCEÁNSKÁ LOĎ NORMANDIE
  • ARALSKÉ JEZERO
  • KOLESOVÝ PARNÍK VLTAVA
  • ADMIRÁL KUZNĚCOV
  • LOĎ LABE
  • LEDOBOREC KRASIN
  • TITANIC
  • BITEVNÍ LOĎ VIRIBUS UNITIS
  • USS HORNET
  • HLÍDKOVÁ LOĎ PRESIDENT MASARYK
  • DOSLOV - LODĚ NA MÁCHOVĚ JEZEŘE
  • PŘÍLOHA
  • PODĚKOVÁNÍ